שפה חדשה ומשותפת

 

דיאלוג אחר

שפה חדשה ומשותפת נלמדת בבתי הספר בעיר, כדאי שתדברו על זה!

תקשורת בין אישית יעילה היא אחד הכלים החשובים ביותר שילד יכול לרכוש ואחד המרכיבים החשובים להצלחה בחיים עבור כל אדם באשר הוא אדם.
בעולם דיגיטאלי בו התקשורת פורצת כל מרחב אישי וחוצה גבולות בנקל, חשוב להקנות כבר בשלבים הראשונים את הכלים והמיומנויות להתמודדות עם מצבים סבוכים.

דיאלוג אחראורנה גילת, מנחה של צוותי חינוך (מנהלים, מורים וגננות) במגוון מוסדות חינוך ובמרכזי גישור, זיהתה את הצורך
לאחר שטיפלה במקרים רבים של קונפליקטים וקשיים שעלו בהתנהלות היומיומית במערכות היחסים של תלמידים, הורים ומורים ומתוך רצון להוביל שינוי מהותי הן ברמת הפרט והן ברמת הקהילה ומתוך אלו הקימה את המרכז לדיאלוג אחר.

תוכנית המרכז "גישור, שיתופי פעולה ומנהיגות אישית", מתמחה בהנחיית תלמידים, הורים ואנשי חינוך באמצעות תוכנית מערכתית חדשנית המועברת בבתי הספר היסודיים ברחבי הארץ ופועלת ביבנה ביוזמתו של ראש העיר, צבי גוב ארי, זו השנה השביעית. התוכנית פועלת כיום ב 10 בתי ספר יסודיים ו 4 חטיבות ביניים בעיר, במימונה של העירייה ובשיתוף פעולה מוצלח עם מנהל החינוך ומרכז רייך.


"המטרה של התוכנית היא ליצור שיתופי פעולה, ליצור שינוי בדרכי החשיבה וההתנהגות ברמת הפרט והחברה בו זמנית וכך בעצם מתאפשר שינוי" אומרת אורנה וניכר כי ערכי התוכנית זורמים בעורקיה,.
המטרה מושגת באמצעות למידה ותרגול חשיבה יזמית חדשה, שפת תקשורת אחרת, פתרון קונפליקטים, הבנות ותובנות חדשות, שיתופי פעולה מדויקים, מנהיגות מגשרת ולקיחת אחריות אישית – כל אלה ועוד נלמדים במסגרת התוכנית המועברת לתלמידים, הורים וצוותי חינוך בבתי הספר, תוך מתן כלים, הבנות ומיומנויות חדשות הן ברמה האישית והן ברמה הקולקטיבית.

כל תלמידי כיתות ד' (וממשיכים גם בכיתות הבאות), משתתפים בתוכנית ולומדים את הכלים המאפשרים דיאלוג אחר, כשהמורים, בנוסף להכשרה הצוותית שהם מקבלים, נוכחים בכיתה ושותפים מלאים לשיעור ולדיאלוגים המתנהלים במסגרתו. במקביל, משתתפים גם ההורים בסדנא בת 7 מפגשים בה הם נחשפים לתכנים אותם לומדים ילדיהם ויחד כולם יוצרים שפה אחת משותפת.

לאחר מכן, הלכה למעשה, נבחרים 25 תלמידים, המשמשים כמגשרי בית הספר, אלו מהווים דמות ניטראלית בעת הצורך ביישוב סכסוכים ומובילים לפיתרונות ברגישות וכבוד באמצעות הכלים שרכשו.
הנושאים להידברות הם רבים, משתנים ומתפתחים עם הגיל. בתיבות הגישור של בתי הספר היסודיים נמצא מקרים פרטיים של שני ילדים שרבו וביקשו שיגיע מגשר לנהל את ההידברות ביניהם, נמצא גם כיתה שלמה שפנתה למגשרים כדי שימצאו פיתרון לסכסוך בין שתי בנות הכיתה אשר השפיע על אקלים הכיתה כולה.

 

דיאלוג אחר - סדנת הורים

 

בחטיבות הביניים ההתנהלות מעט שונה, שם המורים ומנחי המרכז לדיאלוג אחר יוצרים שיח באמצעות קונפליקטים יומיומיים המוצגים בכיתה ויחד מוצאים פתרונות לבעיה עכשווית או כזו שעלולה להיווצר כמו מה קורה כאשר מעלים תמונה שלי לפייסבוק ולמרות שהצטלמתי מרצון אני לא מעוניינת שהיא תופיע ברשת?, איך מתנהלים בתוך תרבות השיח בווטסאפ? כל אלו ועוד מתורגלים באמצעות סימולציות ומשחקי תפקידים ומאפשרים תרגול "על יבש" בסיטואציות מורכבות בהם נתקלים לא פעם התלמידים.

 


"היכולת להתבונן במבט אחר על הסיטואציה, היכולת לזהות מה חשוב לכל צד, לחשוב על פתרונות יצירתיים ולמצוא פיתרון שייתן מענה לשני הצדדים תוך שימוש בגמישות מחשבתית, אלו כלים שברגע שהם רוכשים אותם הם עושים בהם שימוש והרווח הוא שלהם אבל גם של כולנו" מסכמת אורנה גילת ומוסיפה לעתיד "אני רוצה שהתוכנית תגיע לקהל יעד רחב ככל האפשר ומקווה ששיעורי 'דיאלוג אחר' יהיו שיעורים שהמורים ילמדו כחלק מתוכנית הלימודים במערכת החינוך. ככל שיותר תלמידים, הורים וצוותי חינוך ייחשפו לתוכנית וילמדו מיומנויות של דיאלוג אחר ושיתופי פעולה כך תתאפשר התפתחות אישית וכלל חברתית."


גילת הודתה לראש היער, צבי גוב-ארי על התמיכה ועל ראייתו לטווח ארוך לשינויי אקלימי בעיר, למנהלי בתי הספר ולרכזות הגישור על שהם מאפשרים להפוך את ההלכה למעשה, להטמיע את השפה, התפיסה וההתנהלות בקרב התלמידים, המורים ובקהילה.

 

 

קישור למאמר המקורי